İNSANLAR HER ZAMAN,HER YERDE
ACIKMIŞLARDIR;AMA HER ZAMAN HER YERDE ERDEMLİ OLAMAMIŞLARDIR.
SOKRATES
Eğitim yönetimi yönetim biliminin
bir alt alanıdır.Eğitim yönetimi,toplumun eğitim gereksinimi karşılamak üzere
kurulan eğitim örgütünü önceden belirlenen amaçlarını gerçekleştirmek için
etkili işletmek,geliştirmek ve yenileştirmek sürecidir ( Başaran,1993,12).
Eğitim yönetimi ve bunun bir alt
alanı olan okul yönetimi,devletin eğitim politikalarını ve yetkili organların
bu politikalar doğrultusunda
saptadığı genel ve özel eğitim
amaçalarını gerçekleştirmekle yükümlüdür.
( Kaya,1993,43).
Bu nedenle eğitim yöneticilerinin,görevlerini
yerine getirirken,yasa ve politikalar kadar mesleki etik ilkelerine de uygun
davranmaları gerekir.
BİR MESLEK OLARAK EĞİTİM
YÖNETİCİLİĞİ
Eğitim yöneticiliği,eğitim
alanındaki öğretmenlik, psikolojik danışmanlık,deneticilik gibi meslek
alanlarına benzer şekilde özel uzmanlık bilgi ve becerilerini gerektirmektedir.
Eğitim yöneticiliği kendi içinde
de alt alanlara ayrılmaktadır.Bu alanların başında okul müdürlüğü,il veya ilçe
milli eğitim müdürlükleri gelmektedir.
Şunu burada sormak gerekir Okul
Müdürlüğü bir meslek midir?..........................
Bazı görüşler okul yöneticiliğini
bir meslek olarak kabul etmezler.Buna gerekçe olarak da okul müdürlerinin ücret
ve çalışma koşullarını belirleme yetkilerinin olmamasını gösterirler.Bu tabiki
geçerli bir görüş değildir.
Okul müdürlüğü aşağıdaki
gerekçeler nedeniyle bir meslek sayılmaktadır;
Okul yöneticiliği belli bir
uzmanlık bilgisini gerektirmektedir.
Okul müdürlüğü hizmetini herkes
yerine getiremez.
Hizmet öncesinde bir yükseköğretim
görmüş olmak gereklidir.
Okul müdürlerinin belli lisans ve
sertifikaları kazanmış olmaları gerekir.
Okul müdürlüğüne girişte belli
sınavlardan geçmiş olmak gereklidir.
Ülkemizde yönetimin etikleşmesi
konusunda ilk yapılan uygulamaların başında;1998 yılında çıkarılan Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer
Değiştirmelerine ilişkin yönetmelik ile eğitim yöneticilerinin seçme sınavına
tabi tutularak hizmet içinde yetiştirilmesi gelmektedir. Bu uygulama ile Türkiye’de
eğitim yöneticiliğinin bir meslek olarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
resmen tanındığını söylemek yanlış olmayacaktır.
Özellikle konumuz açısından da
ele aldığımızda okul yöneticiliği; günümüzün değişen koşulları içinde gerçek
bir liderlik becerisini gerekli kılmakta ve bilimsel bulguların alana
uygulanmasını gerektirmektedir.
Eğitim yönetiminde etik ilkeler,
yönetici ve öğretmenlerin davranışları ile yansımaktadır.
Eğitim yöneticisi başlangıçta
atama ile geldiğinden resmi yetkisinden güç alan bir konumdadır. Ancak diğer iş
görenler, öğrenciler, veliler ve diğer gruplar tarafından benimsendiğinde lider
konumuna gelebilir (Bursalıoğlu, 1987, 66).
Eğitim kurumları, insan merkezli
ve hizmet üretilen kurumlardır. İnsan ve hizmetin ağırlıklı olduğu bu
kurumların yönetiminde iyi, uygun, tutarlı kararlara varılabilmesi, eğitim
yöneticisinin yönetime ilişkin bilgi ve beceriler kadar, insanlar hakkındaki
görüş ve beklentileri ile sahip olduğu iyi, doğru ve güzel anlayışı ile de
ilgilidir.
Yöneticinin karar süreci bir
değer sistemine dayanırsa, kararlarında dış etkiler altında kalmadan etik
sonuçlara ulaşmasını sağlar.
� a �� ��� rgin-left:18.0pt'>6-)BÜTÜN GURUPLARIN HAKLARI
ARASINDA DENGE KURULMASI
Okul içindeki farklı gurupların haklarının
dengelenmesi zor bir iştir.
Burada önemli olan etik açıdan
bütün guruplara eşit hakların verilmesidir.
7-)HERKES TARAFINDAN İSTENEN
KARAR,HER ZAMAN DOĞRU KARAR DEĞİLDİR.
Eğitim yöneticilerin,herkes
tarafından istenen,beklenen kararlar ile doğru kararları birbirinden ayırması
gerekmektedir.
.
Bazen istenen kararlarla doğru
kararlar birbiri ile bağdaşmaz.
Bilinçli eğitim yöneticisi sorunları
bütün yönleri ile ele alırlar ve etik sorunları gözardı etmezler
8-) KARARLARDA BELİRLEYİCİ
OLARAK,OKULUN ÜYELERİ İÇİN DOĞRU OLAN KARARI ALMAK
Kararlarında belirleyici olarak
yalnızca örgüt için iyi olanları alan eğitim yöneticileri,örgütlerin üyelerinin
gereksinimlerini karşılamak zorunda olduklarını unuturlar.
Böylece okullar ,aile’lerinin
yakınmalarını görmezlikten gelir,öğrencilerin gereksinimlerini göz önüne almaz,
yöneticiler sadece belli işleri yapan bireyler olarak görülür.
Okul yöneticisinin birincil
amacı,hizmet etmektir.Hizmetin amacı: Öğrencilerimize,öğretmenlerimize ve
velilerimize nasıl yardımcı olabiliriz? Öğrencilerimize,öğretmenlerimize ve
velilerimize yardım yollarını nasıl geliştirebiliriz?
9-)ETİK KONULARDA CESARETİN,EĞİTİM
YÖNETİCİSİNİN ROLERİNİN AYRILMAZ BİR PARÇASI HALİNE GETİRİLMESİ
Etik davranış,etik cesaret
olmaksızın olanaksızdır.
Eğitim yöneticisi davranışının
etik olduğunu iddia edebilir,ancak kızgın bir veli ile,üst düzey yöneticiler
ile,öğretmenlerle,ya da bir baskı gurubu temsilcisi ile karşı karşıya
kaldığında etik cesaretini kaybederse,davranışını savunamaz.
Eğitim yöneticisi okulunun veya
kurumunun kuralları ihlal edildiğinde hayır diyebilmelidir.
10-)ETİK DAVRANIŞ,DOĞRULUK VE
AHLAKİ EYLEMLERİN BÜTÜNLEŞMESİ
Eğitim yöneticisi etik değerleri
astları ile paylaşamıyorsa,okulda etik bir hava yaratılamaz.
Eğitim yöneticisi,toplumun
değerlerine dayalı bir etik ilkeler dizisi geliştirilmeli ve bunu mutlaka
okulun diğer üyeler ile paylaşmalıdır.
Eğitim yöneticisinin etik
bakımdan da lidrelik yapması gerekir.
Etik liderlik;
Okulun kaynaklarının doğru
kullanımı,
Bireylere adil davranmak,
Öğretmenlerin etkili bir öğrenme
ortamı sunmaları,
Programların toplumsal
gereksinimleri karşılaması,
Öğrenci başarısı ve kendini
gerçekleştirmelerinin sağlanması,
Okula katılımı ve öğrenme
sürecinde işbirliğinin sağlanması ile yakından ilgilidir.
RAFET ÖZCAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder