OKUL YÖNETİMİNDE ETİK DEĞERLER
Eğitim yöneticisi eğitim sistemi
içinde çok önemli bir birimi temsil etmektedir.
Eğitim yöneticisinin liderlik
biçimi ve her gün yüz yüze geldiği durumlarda gösterdiği mesleki ve ahlaki
davranışlarında, sahip olduğu etik değerlerin yansımaları görülür.
Günlük kararlarda bilinç altında
yer alan ahlaki eğilimler davranışları etkilemektedir.
Öğretmenlerin ve diğer
çalışanların moralini düşüren en önemli etkenlerden biri yöneticilerin
dürüstlüğü ve tarafsızlığından kuşku duyulmasıdır.
Etik ilkeler yöneticilerin
tartışmaya açık eylem ve kararlardan uzak durmalarını, doğru olmayan ancak
çekici gelen yaklaşımlardan kaçınmalarını sağlar.
Eğitim yöneticiliğinde etik
ilkeler aşağıda belirtilmiştir;
1-)EĞİTİM FELSEFESİNE UYGUN BİR
VİZYON GELİŞİTRİLMESİ
Eğitim felsefesine uygun vizyon
gelişitirmemiş bir eğitim yöneticisi,muhtemelen insan ilişkileri ve karar
sürecinde tutarsızlık yaşayacaktır. Eğitim yöneticileri geliştirdikleri vizyonu
gerçekleştirmelidirler.Bu gerçekleştirme duygularla değil,sınanmış ilkelerle
yapılmalıdır.
2-) GÜÇLÜ BİR ETİK LİDERLİK
UYGULANMASI
Bire eğitim yöneticisi,okuldaki
etik havanın kurulmasında en temel belirleyicidir.Eğitim yöneticisinin aldığı
tüm kararlar,okulun etik havasını oluşturur.
Eğer eğitim yöneticisi,okulda
kalitesiz eğitim verilmesine göz yumuyorsa bu durum toplumun ve öğrencilerin
aldatıldığı bir havanın oluşulmasına neden olur.Bunun yanında mesela okul
yöneticisi öğrenci devamsızlığını önemsemeyip göz yumarsa okulun havası” okul
önemli değildir” mesajını verir.
Eğitim yöneticisi şu soruları
kendine sormalı ve yanıtlamalıdır.
Okulda başarmak istediğimiz şey
nedir?
Okulun öğrencilere ve topluma
karşı yükümlülükleri nelerdir?
Okul içersinde öğretmenlerin ve
öğrencilerin davranışları neden önemlidir?
İşte yukarıdaki soruların
cevaplarını vermek okulun amaç ve havasının belirlenmesinde önemlidir.
3-)AYRIMCILIĞIN ORTADAN
KALDIRILMASI
Eğitim yöneticisi ayrımcılığı
hoşgörmez. Eğitim yöneticileri bir etik ve eğitim sorunu olarak ele
alınmalıdır.
(TARTIŞMA)
4-)ETKİLİ ÖĞRETİMİN BİR ÖDEV
OLARAK GÖRÜLMESİ
Okulda Eğitim Ve Öğretimin zayıf
olması,iyi öğretmenlere,öğrencilere ve topluma zarar verir.
Öğretimde ve eğitimde zayıf
öğretmenler,öğrencilere zengin bilgilerin ve sağlıklı bir öğrenme ortamının
sağlanmasını engeller.Öğretmenin başarısızlığı öğrenciyi yaşam boyunca olumsuz
etkiler.
Eiğitim
yöneticisi,toplumun,öğretmenin ve öğrencinin hakları arasında sağlıklı bir
denge kurmalıdır.
Öğrenciler öğretmeni değiştirme
gücüne sahip değildirler.
Bu nedenle zayıf öğretmenlerin
geliştirilmesi ve başarılı hale getirilmesi için teşvik edilmeleri okul
yöneticilerine bağlıdır.
5-)TOPLUMLA İLİŞKİLERİN
GELİŞTİRİLMESİ
Okulla ilişkili bir çok kişi
kendisini okulun bir parçası olarak hissetmez.
İyi ve etkili okul
yöneticileri,okulla toplum arasında iyi bir ilişki ve etkileşim kurarlar.
Okul sıcak ve çekici bir yer
haline gelirse ,öğrenci,öğretmen ve veliler bu kurum tarafından istendikleri
hissederler.
Paylaşılan amaçlara ve değerlere
dayalı bir okul toplumu yaratma çabası,etkili bir eğitim yöneticisinin birincil
amacı olmalıdır.
6-)BÜTÜN GURUPLARIN HAKLARI
ARASINDA DENGE KURULMASI
Okul içindeki farklı gurupların haklarının
dengelenmesi zor bir iştir.
Burada önemli olan etik açıdan
bütün guruplara eşit hakların verilmesidir.
7-)HERKES TARAFINDAN İSTENEN
KARAR,HER ZAMAN DOĞRU KARAR DEĞİLDİR.
Eğitim yöneticilerin,herkes
tarafından istenen,beklenen kararlar ile doğru kararları birbirinden ayırması
gerekmektedir.
.
Bazen istenen kararlarla doğru
kararlar birbiri ile bağdaşmaz.
Bilinçli eğitim yöneticisi sorunları
bütün yönleri ile ele alırlar ve etik sorunları gözardı etmezler
8-) KARARLARDA BELİRLEYİCİ
OLARAK,OKULUN ÜYELERİ İÇİN DOĞRU OLAN KARARI ALMAK
Kararlarında belirleyici olarak
yalnızca örgüt için iyi olanları alan eğitim yöneticileri,örgütlerin üyelerinin
gereksinimlerini karşılamak zorunda olduklarını unuturlar.
Böylece okullar ,aile’lerinin
yakınmalarını görmezlikten gelir,öğrencilerin gereksinimlerini göz önüne almaz,
yöneticiler sadece belli işleri yapan bireyler olarak görülür.
Okul yöneticisinin birincil
amacı,hizmet etmektir.Hizmetin amacı: Öğrencilerimize,öğretmenlerimize ve
velilerimize nasıl yardımcı olabiliriz? Öğrencilerimize,öğretmenlerimize ve
velilerimize yardım yollarını nasıl geliştirebiliriz?
9-)ETİK KONULARDA CESARETİN,EĞİTİM
YÖNETİCİSİNİN ROLERİNİN AYRILMAZ BİR PARÇASI HALİNE GETİRİLMESİ
Etik davranış,etik cesaret
olmaksızın olanaksızdır.
Eğitim yöneticisi davranışının
etik olduğunu iddia edebilir,ancak kızgın bir veli ile,üst düzey yöneticiler
ile,öğretmenlerle,ya da bir baskı gurubu temsilcisi ile karşı karşıya
kaldığında etik cesaretini kaybederse,davranışını savunamaz.
Eğitim yöneticisi okulunun veya
kurumunun kuralları ihlal edildiğinde hayır diyebilmelidir.
10-)ETİK DAVRANIŞ,DOĞRULUK VE
AHLAKİ EYLEMLERİN BÜTÜNLEŞMESİ
Eğitim yöneticisi etik değerleri
astları ile paylaşamıyorsa,okulda etik bir hava yaratılamaz.
Eğitim yöneticisi,toplumun
değerlerine dayalı bir etik ilkeler dizisi geliştirilmeli ve bunu mutlaka
okulun diğer üyeler ile paylaşmalıdır.
Eğitim yöneticisinin etik
bakımdan da lidrelik yapması gerekir.
Etik liderlik;
Okulun kaynaklarının doğru
kullanımı,
Bireylere adil davranmak,
Öğretmenlerin etkili bir öğrenme
ortamı sunmaları,
Programların toplumsal
gereksinimleri karşılaması,
Öğrenci başarısı ve kendini
gerçekleştirmelerinin sağlanması,
Okula katılımı ve öğrenme
sürecinde işbirliğinin sağlanması ile yakından ilgilidir.
RAFET ÖZCAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder